'Round the world in 150 days

Hitte en winkelcentra in Singapore

Lieve iedereen,

Tropische weer in Nederland hoor ik? Nou hier is het ook aardig op temperatuur! Ik weet dat het inmiddels weer even geleden is dat ik iets van me heb laten horen. Laten we het erop houden dat Azie mij nogal in zich heeft opgenomen. Voor de geinteresseerde, ik ben nu in Georgetown in de provincie Penang, in het noordwesten van Maleisie. In dit verhaal zal ik iets vertellen over Singapore en Kuala Lumpur.

Het is woensdag 5 Augustus. Na ongeveer 8 uur vliegen, inclusief tussenstop in Darwin (Northern Territory van Australie), kom ik aan in Singapore. Ik werd niet eens gecontroleerd op mijn baggage en kan zo doorlopen. Op het vliegveld word ik opgewacht door Angie die ik nog ken uit San Francisco (handig niet ;D). Zij woont hier in heeft mij aangeboden om me rond te leiden. Ze laat me de nieuwe terminal zien op het vliegveld, heel modern. Vervolgens nemen we de metro wat ook al een staaltje fraaie technologie is. Metroverkeer is optimaal in Singapore en alles is erg schoon. Als ticket krijg je een plastic kaartje die je na je rit weer inlevert: hoe milieuvriendelijk! Het spoor is verstopt achter grote glazen deuren die pas opengaan als de trein stil staat. We komen uit bij Little India. Angie heeft erg haar best gedaan om een hostel voor mij uit te zoeken omdat ze bang was dat ik niks zou vinden. Overbodige service maar ik maak gretig gebruik van haar bezorgdheid. We lopen samen wat rond in de straten van Singapore en drinken een Silkyz Barley, een frisdrankje die naar rijst smaakt. Mijn kamer heeft gelukkig airconditioning wat het is snikheet zelfs midden in de nacht. Het is zeker meer dan 30 graden maar doordat het zo vochtig is voelt het zeer benauwd. In Singapore (slechts 100 km boven de evenaar) is het klimaat vrij constant gedurende het jaar, ze kennen geen seizoenen.
De volgende dag ga ik te voet Singapore verkennen; Angie moest voor haar zieke nichtje zorgen. Ik loop naar de Arabische wijken bezoek mijn eerste moskee. Schoenen uit en voor de dames strenge kledingvoorschriften. Het gebouw is mooi maar het grootste deel is niet toegankelijk voor niet-moslims. In de Arabische wijk zijn veel stalletjes waar ze tapijten en vrome jurken verkopen. Meer in het centrum heb ik moeite met de verstikkende warmte en besluit om af te koelen in een mall, een winkelcentrum. Singapore barst van de malls en ze zijn veel groter dan we in Nederland kennen. Er zijn dan ook veel minder winkelstraten zoals wij die kennen. Het is lekker koel binnen door de airco en er loopt veel volk rond. Ik kijk mijn ogen uit naar de verschillende winkels, de mensen en de eetstalletjes. Als lunch sla ik de allerheetste gerechten af en neem fishball noodles. Erg lekker maar de balletjes zijn glibberig en lastig te eten met stokjes. Goed oefenen! Na weer een tijdje buiten gelopen te hebben en langs de Singapore river krijg ik het toch al snel weer warm (op zich kan ik voor een Hollander redelijk tegen hitte) en duik een andere mall in: de Esplanade, een groot theatergebouw vol kunst in een ondergronds gangen netwerk. Ik eindig in Bugisstraat, een van de bekendste en drukste winkelstraten van Singapore. Ook hier weer allerlei kleine, smalle straatjes vol stalletjes en marktlui die hun waar aan je willen verkopen. 's Avonds loop ik rond in Little India, de buurt waar mijn hostel ook is. Het is hier veel drukker dan overdag. Ik kom uit op een kleurrijke coffeeshop zoals ze dat hier nemen (wij zouden het meer een snackbar noemen) waar ik voor 1,50 euro een bord vol heerlijke Nasi Goreng met garnalen krijg. Samen met mokka koffie gaat dit er goed in.
Vrijdagochtend neem ik de metro naar Harbourfront vanwaar ik de bus neem naar Sentosa, een eiland ten zuiden van Singapore vol attracties. Een mooi dagje uit voor de familie. Het zuidelijkste puntje van het vaste land van Azie is hier, maar het uitzicht op de oceaan valt tegen door de grote olietankers die voor de kust liggen. Ook hier hebben ze de levensgevaarlijke 'stonefish' en 'box jellyfish' in de wateren. Het is heel schoon op Sentosa en alles is goed voor mekaar. Er is een klein regenwoud en een groot standbeeld van de Merlion, icoon in Singapore. Volgende stop is Chinatown; ik bezoek een indrukwekkende Chinese tempel (boeddhistisch) en bewonder de Chinese goden. Ik krijg een zelfgebakken appeltaartje van een vrouwtje die de rest aan een van de goden offert. Even later ontmoet ik Angie weer, ze helpt me met het boeken van een bus naar Kuala Lumpur. Angie heeft onnodig veel voor me uitgezocht, want ik weet me wel te redden. Toch is het fijn dat ze me helpt ook omdat ik soms moeite heb om mensen hier te verstaan. Ze spreken engels, maar het is meer singlish, met soms een onmogelijke uitspraak. Samen eten we Chinese zoetigheden: Kueh (snack gemaakt van ‘glutinous rice' kleefrijst in verschillende kleuren van de regenboog) en Ondeh Ondeh (zoete kokosnoot met een laagje ‘pandan-flavoured glutinous rice') en ik drink hier Chinese waterkastanje-sap bij!! Wat een genot en erg verfrissend.. Het is erg levendig in de straten van Chinatown. We lopen verder naar Bugis junction, een hypermoderne mall waar het spitsuur is. We drinken Milo (chocolademelk) in een tentje die voor Europese normen knus is en niet zoals de meeste coffeeshops hier, die standard en efficient zijn ingericht.
We ontmoeten een paar vrienden van Angie in Arab street waar iedereen op terrasjes waterpijp of shisha rookt. Angie vroeg of ik dit wel eens gedaan had, en omdat dat het geval is, nam ze me mee naar haar vrienden die dit elke week doen. Het is leuk om zo wat locals te ontmoeten; gezellig met z'n allen rond de waterpijp. Smaak is appel, mint en honing. Het is niet heel sterk en een van de jongens klaagt steen en been bij de ober, maar mij kan het allemaal niet zo veel schelen.
Op Zaterdag neem ik de metro naar Orchard street, DE winkelstraat in Singapore. Yep, nog meer winkels en malls. Ik koop een nieuw dagboekje en loop gefascineerd de lange straat door. Als lunch neem ik Kaya toast met kaas. Kaya toast is geroosterd brood met groene jam en kokos. Normaal eet je er zeer zacht gekookte eieren bij wat je met soja-saus ineens naar binnen slurpt. Maar dit keer nam ik het zonder ei en met kaas er tussen in, een verrassende twist. Het is zaterdag en dus erg druk op straat. Bij een Chinese tempel worden allerlei souvenirtjes en bloemen verkocht ter ere van de nieuwe maan.

Vervolgens ga ik naar Hougang, een buitenwijk, waar ik Angie's huis kom bezoeken. We zijn allebei precies een kwartier te laat, hoe toevallig. Ze trakteert me op twee typische Chinese toetjes:
- Ice Kacang, een grote berg schaafijs bekleurd met verschillende kleuren siroop en onderin is een verrassend mengsel van mais, rode boon en jelly snoepjes!
- Chng Tng (geen typefout): gedroogde longan vruchten, witte paddestoel, barley (rijst) en rode dadels. Deze smaakte erg goed, een soepje maar erg zoet

Via een groot park waar de rust ivm het centrum erg opvalt, lopen we naar Angie's basisscchool en haar ouderlijk huis. In Singapore kan je een flatwoning voor 99 jaar leasen en veel mensen doen dat ook. Angie woont met haar ouders, haar twee zussen en kleine nichtje in een appartement iets groter dan mijne aan het Abel Tasmanplein. Het is een drukte van belang: haar oom en tante zijn er en nog een bevriend echtpaar. Het kleine nichtje van nog geen twee jaar heeft nog nooit een blanke gezien en dat is even schrikken. Zeker zo'n reus van bijna twee meter. Haar ouders zijn erg verlegen, ze groeten mij en gaan snel naar de andere kamer, want ze schamen zich omdat ze geen engels kunnen. Angie's oom wel en die wil alles van mij weten.
Angie en ik gaan vervolgens naar de Esplanade waar we bij een Japans restaurant (natuurlijk in een mall) eten. Groot buffet en te veel keuze, maar erg lekker. We lopen langs de Singapore river, de kleine Merlion en een mooi uitzicht op de lichtjes en terrasjes. Het is zaterdagavond en de avond voor Singapore zijn traditionele feestdag, Koninginnenacht zeg maar. Erg druk en veel optredens hier en daar. Dat is ook de laatste avond in Singapore, hierna ga ik naar Kuala Lumpur, hoofdstad van Maleisie.

En dat bewaar ik voor een volgende keer.

Liefs vanuit Singapore,
Liam

Reacties

Reacties

Jouke

In Kuala Lumpur heb je waarschijnlijk net zoveel absurd grote malls getroffen als in Singapore!
In Georgetown ook nog in het Maison Blue geweest? Erg bizar, zo'n koloniaal stukje architectuur tussen de eigentijdse flats van de grote hotels...

En voor de geinteresseerden: Penang is niet alleen een provincie,
maar ook een eiland ;)

Enne, ga in Little India, Georgetown ook eens een hapje indiaas lunchen tussen de locals. Vergeet overigens niet om hier een yoghurtdrink bij de nemen, anders brandt je tong weg :P
Ik vindt die Bollywood reclame die je daar overal tegenkomt echt geniaal.

Selamat Jalan!

Erie en Wim

Hoi Liam,
Weer een verhaal met mooie belevenissen.
Grappig al die speciale toetjes en drankjes.
De foto's geven een mooie indruk van dit geheel.
Geniet nog maar even van deze andere wereld.
Liefs, Wim en Erie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!