'Round the world in 150 days

Fiji deel twee: een zeilcruise, Feejee Experience en extreme activiteiten

Bula!

Allereerst bedankt voor alle felicitaties via weblog, mail of facebook. Ik heb een aparte maar zeker fijne verjaardag gehad zonder bekenden om het mee te vieren, maar de reacties uit Nederland (en Peru) deden me goed. In dit verhaal zal ik het tweede deel van mijn tijd in Fiji vertellen.

Op de vierde dag in Fiji ging ik voor een dagtrip naar de eilandengroep de Yasawa's. We moesten vroeg op en werden opgehaald door een bus die massa's mensen naar de haven bracht. Veel toeristen gaan voor een aantal nachten op een klein eiland, een resort, waar behalve het strand, de zee en het resort niets is behalve luxe. De ultieme vakantie, maar ik wilde iets actiever zijn. Met een grote zeilbootzouden we langs de meeste eilandjes varen en we werden van alles voorzien: drankjes, BBQ-lunch alles was bij de prijs inbegrepen. Het was schitterend mooi weer, dus ik was enkel in een zwembroek! De boot had voldoendebak en braad plekjes dus er werd smeuig met zonnebrand gesmeerd.Als we langs een eilandje vaarden, werden toeristen door een klein bootje van en naar het eiland gebracht, het was een logistiek spektakel. De zeilboot was bijna 30 meter lang, het enige wat nogal teleurstellend was is dat ze de gehele tijd de motor gebruikten. Ze hadden de zeilen wel opgetogen, maar toen ikvroeg wanneer we echt gingen zeilen, kreeg ik alsantwoord dat er te weinig wind was, maar daar was ik het niet mee eens. Er waren weliswaar hoge golven maar ik kreeg het idee dat de zeilen er enkel voor de show waren.

Na de eerste ronde champagnemet vers fruit kwamen we bij een klein onbewoondeiland waar je prachtig kon duiken. Ik ging snorkelen en dit was eengeweldige ervaring. Nooit eerder heb ik zo mooi de onderwaterwereld kunnen bewonderen. Heel veel soorten en kleuren vis enprachtig koraal. Hierna kregen we een uitstekende lunch metverse vis en vlees en lekkere salades. Na de lunchgingen we naar een ander eiland waar een origineel Fiji-dorpje was. Hier dronken we Kava en je kon handgemaakte sieraden kopen. De rest van de dagtocht bestond uitonbeperktbier drinken, muffins en fruit eten en zonnen. Op het eind nog vanaf de boot gesprongen en terug naar het strand gezwommen.

Om ook wat van het' hoofd'eilandte zien, heb ik de FeejeeExperience geboekt. In vier dagen ga je dan het eiland rond en in de tussentijd doe je unieke activiteiten. Op woensdagochtend worden Sam uit Ierland en ik van ons hostel opgehaald. De eerste stop is Nadi town, waar ik al geweest was. Hier moesten we een sulu of sorong kopen, traditionele kleding (zie foto). Voor drie euro heb je een mooi gekleurd kleed wat je als rokkan dragen.Onze tweede stop was Natadolu Beach waar je gaaf kan surfen en dat deed ik dan ook (bodysurfen, dus met je body op een surfplank). De golven waren heel hoog en ik kwam daardoor heel ver het strand op.Een golf was zo hoog dat ik voor een moment elke controle verloor en werd meegesleurd door het water. Dit was een nogal extreme ervaring, omdat je even helemaal niks kan. Maar toen ik weer boven kwam zwom ikterug naar het strand en deed het vervolgens wat rustiger aan. De organisatie (alles wordt voor je gedaan) had een barbeque lunch voor de groep gemaakt die uit zo'n 25 man bestond, merendeel Engels, merendeel vrouw. Vervolgens gingen we een Fiji dorp bezoeken (voor mij dus de tweede keer), maar nu in onze sulu's. We kregen interessante achtergrondinformatie over Fiji enhet kannibalisme. Feitjes:

- het huis van de chief staat op de kerk na hethoogste tov andere huizen en je mag dit huis alleen binnentreden door de bezoekersingang.

- de grootste kannibaal in Fiji heeft 99 mensen opgegeten en hiervan is slechts eentje blank, maar deze werd dan wel leven opgegeten!

De laatste activiteit van de eerste dag was supertof: sandboarden. In de zandduinen van Sigatoka was een hoge duin, erg steil en vol mul zand. Eerst om hoog klimmen en dan op je buik op een board naar beneden. Met je voeten kan je afremmen, maar dat doe je natuurlijk niet. Dezedapperheid (overmoed?) moest ik wel bekopen, want een keer ging ik zo hard dat ik te ver door ging en met mijn armen over het gras schuurde en in de bosjes terechtkwam. De wond die ik daarbij opliep is op het moment van schrijven nog steeds nietweg.Gelukkig waren daar wat aardige meisjes die een goede EHBO kit bij zich hadden en me graag wilde helpen. Daarna gingen we naar ons resort, Mango Bay. Sam en ik bleven samen met Lindsay en Chelsea uit Canada en Kirsty en Kat uit Engelandwat langer terwijl de rest van de groep verder ging. We werden een hechte groep in die paar dagen en alles stond in het teken van relaxen: lekker eten, cocktails drinken, snorkelen, beetje volleybal. Chillen in de hangmat (de foto's zijn al gepubliceerd ;) ) met een cocktail geserveerd in een kokosnoot.

De eerste avond was opnieuw een kava-sessie en om een leuke avond te promoten werd door de activiteitenleider aan alle gasten gevraagd wat hun status was. Bijna iedereen, al dieEngelsen, was single. Er kwam boe-geroep toen ik zei dat ik ' taken' ben. Alsreactie zei ik maar dat ik me prima zou vermaken in de club van bezette mensen en de toon was gezet.Vervolgens was er een quiz met vragen als Wat is het enige oorspronkelijke zoogdier op Fiji? (antwoordmailen naar mij en misschien win je wel een mooie prijs!).

Om nog iets actiefs te doen heb ik het nabij gelegen (een uur met de bus) dorpje Sigatoka bezocht voor een rugby wedstrijd. Voor een kleine twee euro kon je een plekje krijgen op de tribune tussen de fanatieke aanhang. Het vermaak tijdens de wedstrijd was compleet metvechtende spelers, een verdwaaldehond op hetveld en eendronken streaker die gearresteerd werd.Ik trok veel bekijks als enige blanke supporter zekervan de kinderen.

De rit terug was in een bus met een asociale chauffer die keihard door het donker reed (er zijn geen lantaarns) over een slechte weg en we reden bijna een koe dood. Op de volgende avonden was er ook genoeg te doen. Zo was er een filmavond, Gran Tourino met een fantastische Clint Eastwood (moet je zien Wim!) en een party night met cocktails en disco. We dronken goedkope wodka en speelden ' Truth or Dare' . Ik moest natuurlijk wel de beste kant van Nederland laten zien, dus ik zong in de disco ' I kissed a boy' en deed een skinny dip in de oceaan. Op onze laatste avond in Mango Bay werden we getrakteerd op een Meke, een oorlogsdans. Erg tof en vooral ook de muziek die ze zelf maakten, erg ritmisch. Beschamend feitje van mijn kant was dat ik pas op de vierde avond er achter kwam dat ik elke keer naar de dames-wc ging. Dit was nauwelijks aangegeven en de heren-wc was verstopt dus ik dacht dat het gemengde toiletten waren. Het stomme was dat ik even daarvoor een Frans verontwaardigd meisje had wijsgemaakt dat ze hier enkel gemixte toiletten hebben, foutje van mijn kant dus.

Ow en omdat ze hier overal kokosnoten hebben hangen in de palmbomen komt het nog wel eens voor dat deze op de grond vallen. En jawel zo waar gebeurde, de kokosnoot valt niet ver van de Liam. Na al dat relaxen moesten we toch een keer verder maar dat vertel ik de volgende keer in het laatste deel over Fiji. Inmiddels ben ik zoals sommigen al doorhadden in Nieuw Zeeland. Edda zal mij hier ook komen opzoeken en dan gaan we twee weken samen reizen. Ook hierover zal ik de volgende keer meer vertellen. Voor nu wens ik jullie allen nog een paar mooie zonnige dagen in Nederland toe.

Moce en veel liefs uit Fiji

Reacties

Reacties

Kipachu

Skinny dippen hahaha tof Liam, je houd de eer van Het Heerschap en nederland hoog daar op Fiji. ;)

Ingeborg

Hee Liam,

nog gefeliciteerd met je verjaardag! Lijkt me wel gek, aan de andere kant van de wereld te zijn op zo'n dag. Geniet van alle mooie dingen!

Liefs

Janneke

Ej Liam,

Nog een Happy B'day to u. Dat zoogdiertje is volgens mij een of andere fruitbat, die 's avonds nog wel eens om je oren vliegt. Yuk..

Have a sweet time in kiwi-land, and don't forget to jump!

Je moeder

even kijken of 'ie kan beredeneren wie dit is ;)

even serieus, Liam, zorg je wel goed voor jezelf? Champagne drinken in de hitte? Droog je niet uit zo?

Mag ik je, btw, complimenteren met je kleurrijk taalgebruik, gepaard gaand met goed gespeld en grammaticaal correct Nederlands?

Liam

Niet Doen!

marijke

Wat zal jouw huid gezond zijn van al die modder! Veel plezier met z´n beiden. Ik wacht je volgende verhaal wel af..met foto´s natuurlijk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!