'Round the world in 150 days

Bula Fiji: het paradijselijk leven

Bula!

Jaa, ik ben gearriveerd op Fiji! Het paradijs. Genieten pur sang. Relaxen eerste klas. Allereerst had ik een nogal hectische reis. Vanuit San Diego nam ik de Greyhound bus naar Los Angeles waar ik het vliegtuig zou pakken. In LA is alles ver van elkaar vandaan, dus ik zou minimaal twee bussen nodig hebben. Volgens de buschauffeur van bus 1 kon ik downtown mijn aansluiting naar het vliegveld pakken. Aangezien je voor elke busrit een nieuw kaartje moet kopen (erg comfortabel) en je gepast hoort te betalen (wat een service) moest ik eerst geld wisselen. Net op dat moment ging mijn tweede bus en wat later bleek was dit ook meteen de laatste van de avond (iets na 8 uur). Dat wist ik toen nog niet en aangezien alle andere bussen gewoon reden, bleef ik rustig wachten. Ow aan tijdschema's doen ze trouwens niet, dus informatie opzoeken zat er niet in. Downtown LA sluit tussen 6 en 7 op wat louche bars en eettenten na. Het werd best wel spooky en gevaarlijk om mij heen. Ik heb ruim drie kwartier gewacht op de bus die niet kwam terwijl ik me totaal niet op mijn gemak voelde, kwetsbaar met een grote backpack op mijn rug. Toen maar een andere bus gepakt die 'in die richting' ging. Via een omweg en nog een derde bus zou ik bij het vliegveld aankomen.
De bus die ik nam ging door Inglewood, een nogal zwarte wijk, en op een bepaald moment was ik de enig overgebleven blanke in een propvolle bus. Op zich niet erg, maar het was laat in de avond, ik kende de wijk niet en er werd luid geschreeuwd door een man en een vrouw. De vrouw vond dat ik 'teveel ruimte innam aangezien ik een backpack op mijn rug had' en alle plaatsen bezet waren. Uiteindelijk had ik het helemaal gehad en veel te laat kwam ik op het vliegveld aan. Minder dan drie kwartie voor mijn vlucht checkte ik in voor mijn vlucht naar Fiji. Reistijd: Greyhound busstation -> LAX 2,5 uur! Ik moest nu heel snel door de douane maar uiteindelijk was ik net op tijd door de gates en verder geen problemen ondervonden.
Het vliegtuig was verder prima. De stewards en stewardessen waren in Fiji-outfit en hadden bloemen in hun haar. Ik kreeg mijn biertjes en een maaltijd en de Amerikaanse man naast mij was erg vriendelijk. Hij was op weg om een Fiji-girl ten huwelijk ten vragen, heel romantisch. Alleen de filmselectie viel tegen. Na bijna elf uur en weinig slaap kwam ik in Fiji aan en meteen kwam de warmte en de vochtige lucht me tegemoet. Bula, Fiji!

Ik heb de datumgrens gepasseerd dus het was zaterdagochtend terwijl ik op donderdagavond uit LA vertrok. De douane was een stuk makkelijker dan in de VS, je moest wel je meegenomen groente en fruit inleveren. Op het vliegveld werd je werkelijk door iedereen aangesproken. Of je al een slaapplaats hebt of vervoer? Alles vriendelijk afgewezen en de bus naar Nadi genomen, de toeristenstad van Fiji. Hier werd ik opnieuw door vele mensen aangesproken. Een man wilde me graag de weg naar mijn hostel wijzen. Dit was wel fijn, want ik was behoorlijk afgepeigerd na de vlucht. Hij zou me naar een toeristen infopunt brengen, maar dat bleek de winkel die hij bezat. Voordat ik naar mijn hostel ging, moest ik eerst hartelijk welkom geheten worden. Met een kava-sessie. Kava is een traditionele drank wat eruit ziet als modderwater en ook wel een beetje zo smaakt. Een interessant ritueel en een mooi begin van twee weken Fiji. Maar toen kwam de aap uit de mouw, ik moest namelijk wel een aantal souvenirs kopen, en zeker ook voor mijn vriendin. Ik werd enorm afgezet, maar ik was te vermoeid om daar een punt van te maken. De haaientand die ik hier kocht was wel heel stoer en zou me veilig houden tijdens mijn reis (ironisch genoeg ben ik het ding op de laatste dag voor ik Fiji verliet kwijtgeraakt). Vervolgens naar het hostel gegaan, maar dit was meer een hotel. En het kost slechts 9 euro per nacht inclusief ontbijt, dat was ik niet gewend van de hostels in Canada en VS. Er is een zwembad bij, je drankjes en maaltijden worden geserveerd en elke avond live-entertainment! Ach, wat kan het leven toch zwaar zijn. Zelf koken doe je hier niet, want een zeer goede maaltijd krijg je voor 6e.

De volgende dag begon al slecht met een ontbijt vol vers fruit, koffie en toast en werd alleen maar erger toen ik aan het strand lag, briesje in mijn gezicht en geen wolkje aan de lucht. De lunch kon helaas enkel op het strand geserveerd worden en de hangmat was veel te groot. Het avondeten die we buiten aten met gebakken banaan en ijs als toetje was nog te doen. Die avond was er een bandje die covermuziek speelde en tussendoor dronken we Kava. Je kan kiezen tussen 'high tide' en 'low tide', een volle cup of een halfvolle, maar atten zal je.
Op dag drie opnieuw Nadi bezocht en ik vond vooral de markt vol vers fruit erg leuk. Je neemt de bus of de taxi naar Nadi, als je met een aantal man een taxi deelt kost je dat 70 cent pp. Je wordt wel echt helemaal gek van mensen die een taxi aanbieden of je in hun winkel willen laten kijken. Nu was ik helder genoeg om dit echt niet weer te doen. Die avond gingen we met een aantal hostelgenoten naar een lokale bar. Mix-drankjes voor 2 euro 50..hoppa. Een potje pool gespeeld met twee Fiji girls, die zoals later bleek prostituees waren. Snel weggelopen. Ow en schotse meisjes zijn echt niet te verstaan als ze gedronken hebben.

Tot zover mijn eerste dagen in Fiji. De volgende keer zal ik vertellen over mijn trip naar de Yasawa-eilanden en een tour die ik over het grootste eiland daar heb gemaakt. Als bonus wil ik graag nog even de resultaten van mijn onderzoek die ik, op verzoek, heb uitgevoerd de laatste dagen:

Ameland is bij veel volleyballers een begrip. Elk jaar wordt hier een groot volleybaltoernooi georganiseerd, maar eigenlijk draait dit weekend vooral om feesten. De laatste vijf edities heb ik me uitstekend middenin het feestgedruis vermaakt en hier veel mooie herinneringen aan overgehouden. De laatste jaren was ik vaste klant bij het Amelander Paradijs. Vanwege mijn voorgenomen plan om een wereldreis te maken, kon ik dit jaar niet mee naar Ameland. Helaas moest ik ten tijde van het toernooi op een ander eiland doorbrengen...Fiji. Aan mij de taak om beide eilanden eens te vergelijken en ik kom tot te volgende resultaten.
Ameland moet geprezen worden door de gezellige ambiance die vooral veroorzaakt wordt door de karakteristieke vriendelijkheid van volleyballers. Het samenzijn gevoel onder Krotonners is een zeer belangrijk aspect die bijdraagt aan het ' Ameland-succes' . 'S nachts samen drinken en feesten...de dag erna volleyballen en uitbrakken. Lof is er zeker voor de luxe van een huisje. Het strand is niet te ver weg en een zwembad is om de hoek. Al met al genoeg vermaak voor een tof weekend. Toch mis ik enkele zeer relevante zaken die ik op Fiji wel ben tegengekomen. Een opsomming.

- is het niet makkelijker als je huisje direct aan het strand is?
- een zwembad om de hoek en delen met de hele camping?

- je eigen keuken? heb je toch niet nodig als al je maaltijden voor je bereid worden
- bier is in overvloed op Ameland, maar je moet toch echt zelf je biertje openmaken
- uitbrakken kan ook in de hangmat
- heeft iemand ooit cocktails op Ameland gezien?
- volleyballen doe je niet op gras, maar op het strand
- je wilt toch niet op de grond in je eigen huisje slapen?
- denk je nou echt dat ze op Fiji caravans hebben!
- feesten in een sporthal waar het bloedheet is, dan kan je beter buiten feesten terwijl het bloedheet is
- alles in je huisje kapot maken? Ach op Fiji koop je zo nieuw interieur voor bijna nop.
- afwasmachine..op fiji word de afwas voor je gedaan
- hoeveel jaren is het echt mooi weer geweest op Ameland?

Goed, ik denk dat mijn punt duidelijk is. Fiji wint eigenlijk op alle fronten. Toch weet ik zeker dat ik volgend jaar weer op Ameland zal verschijnen, want een ding heeft Fiji niet en dat zijn de fantastische mensen die Ameland elk jaar weer zo'n succes maken!!

Moce people en liefs uit Fiji,
Liam

ps foto's komen volgende keer

Reacties

Reacties

Wim en Erie

Zijn de mannen op Fiji allemaal getrouwd of single. Op Ameland hoef je ook vast niet te vluchten voor de " wilde wieven".
Vast wel een groot verschil tussen de VS en Fiji. We zijn blij dat je nu weer uit die VS bent. En hoe is nu in NZL, mag je lekker zelf je auto besturen en hoef je neit op de ARRIVA te wachten.
Groeten uit zonnig en warm leeuwarden.

Marijke

Wat een mazzelaar ben je, Liam! Al hoewel ik moet zeggen dat het hier ook lekker warm is. Maar gewoon werken natuurlijk!Veel plezier in NZL! Mooie en leuke foto´s weer

Je vader

Van harte gefeliciteerd met je 24e jaardag.

Maak er iets leuks van in Nieuw Zeeland, op deze 3e juni.

Je mag er van mij eentje drinken, maar zet je auto dan
wel aan de kant.

En dat er maar vele felicitaties, !!!! ook van je Kroton-vrienden !!!!, zullen komen.

Ellie

Hey Liam,

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
Het is wel raar want hier is het nog 2 juni.
Vorig jaar om deze tijd liep je stage in Leeuwarden!
Wat een wereld van verschil!
liefs
Ellie

Liam

De mannen op Fiji die ik ken zijn " single". Ik hoef Edda vast niet te vertellen wat dat betekent, want die mannen hebben ze in Peru ook wel ;)

En nee wilde wieven hebben ze op Ameland niet, al hoewel het daar ook wild kan zijn!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!