'Round the world in 150 days

Escape from LA

Hallo!
Goed ik ging dus vanuit San Francisco op weg naar Los Angeles. Met de bus was het ongeveer 7 uur. Na een stop halverwege de rit bij een burger king (mijn eerste keer in USA, maar ook hier smaken de burgers naar plastic) werden we met teveel mensen in een klein shuttle busje gepropt waardoor één jongen zelfs in het gangpad moest liggen. En het was bloedheet in het busje. Aangekomen in LA viel meteen de grootte van de stad op. Iedereen werd op verschillende plaatsen afgezet en aangezien ik de laatste stop had, Venice Beach, moest ik langs elk afzetpunt. Het hostel lag direct aan het strand en in de bar gedeelte van het hostel kreeg je gratis welkomstbier, dikke prima.
Mijn eerste bestemming in LA was Hollywood, the walk of fame. Het was wel bijzonder om deze eens in het echt te zien, maar eigenlijk is Hollywood gewoon een vieze achterbuurt alleen met veel neon-reclame. Het stinkt er, er zijn veel te veel auto's, junks, het is dus heel anders dan ik me had voorgesteld. Na een tijdje door Hollywood gelopen te hebben, wilde ik de bekende letters wel eens van dichtbij bekijken. Na een lange en hete wandeling (ruim 25 graden maar de smog maakte het veel benauwder) bergop kwam ik Martin uit Kroatie tegen. Beiden wilden we wel de letters van echt dichtbij bekijken, maar dit was niet toegankelijk voor publiek. We trokken de stoute schoenen aan en sprongen over een kapotgetrapt hek. We liepen over afgetrapt en dor gras (dus anderen waren ons voorgegaan) wat een pad zou kunnen voorstellen door de brandende zon. Sommige stukken waren erg steil, maar eenmaal boven voelde het wel echt als een overwinning om de letters aan te raken. Ze waren reusachtig groot en zoals je ziet op foto's was het lastig om hier wat moois van te maken. Waarschijnlijk zijn we wel te zien op de beveiligingscamera maar we kwamen verder niemand tegen. Na een lange terugtocht en een totale wandeling van zes uur was ik wel toe aan lekker eten en een koel glas drinken. Maar niet voordat ik drie verschillende bussen moest nemen om thuis te komen.
Goed, Los Angeles is helemaal niks voor mij. Te groot, te vies en niet interessant genoeg. Ik zal nog genoeg strand tegenkomen en Hollywood viel tegen. Op aanraden van andere reizigers ging ik op weg naar San Diego. Niet alleen maar met Martin, die een auto had gehuurd. Eerst Beverly Hills bezocht, ongelofelijk de huizen en de dure wagens daar. Je kan hier zelfs celebseeing doen: dan ga je met een bus langs de huizen waar alle beroemde mensen wonen. Hierna reden we langs de stranden Marina del Rey, Hermosa Beach (we zijn helaas niet gestopt, Wim) en Long Beach op weg naar San Diego. Die Kroaat reed als een malloot, soms veel te hard en dan ineens voor een auto langs. Of hij zat niet op te letten, midden op een kruispunt omdat hij van het uitzicht genoot en de andere auto's maar toeteren.
In San Diego hebben we de veel mooiere stranden opgezocht, waar veel gesurft werd op de hoge golven. Die avond bij Ralph's boodschappen gedaan en weer eens uitgebreid gekookt. Zoals de meeste supermarkten hebben ze bij Ralph's vlees enkel in grootverpakking wat veel te veel is voor de eenzame backpacker. Dus ik vragen of de vleesvrouw me kon helpen. Ze had alleen voorverpakt maar zegt dat ze een trukje weet. Ze snijdt de verpakking met kipfilet open, haalt er de helft uit, en verpakt het netjes als zalm wat dezelfde kiloprijs heeft en zegt dat ik dit mee kan nemen naar de kassa. Ja, zo doen ze dat bij Ralph's. In het hostel waren ook wat Nederlanders, en eentje kwam uit Groningen. Ewald, komt uit Borger, studeert geschiedenis en woont in de Verlengde Nieuwstraat. Bekenden, iemand?
San Diego is een leuke stad vooral de haven en de stranden, maar zeker ook de leuke tentjes ‘s avonds. Een genot vergeleken met LA waar ik in Venice Beach niet de straat op mocht, omdat het te gevaarlijk was, laat in de nacht. Ook doen ze veel aan kunst in San Diego. Er zijn veel galerien, maar ook veel huizen zijn kleurvol beschilderd. Zo ook het winkelcentrum wat er daardoor erg gezellig uitziet.
Ik heb afgesproken met vriendinnen van Heather uit Portland. Zij laten mij een alternatief San Diego zien. Een paar mooie uitzichtpunten en vervolgens een klein strandje waar ik de zee induik. Het water is heerlijk warm. Hier vlakbij is een rustplaats voor zeehonden en ze hebben net kleintjes gekregen. Enorm veel van die beesten bij elkaar en middenin bebouwd gebied. Vervolgensmaken we een gevaarlijke maar supertoffe tocht door rotsspleten tot we bij het surfersparadijs komen. Een geheim strand waar alleen zeer ervaren surfers komen met golven van 7 meter hoog. Voldaan na de spannende tocht eten we sushi. Nadat de meiden mij teruggebracht hebben naar mijn hostel ga ik mee op kroegentocht. Een groep van 25 man en twee dames. Tot teleurstelling van de vrijgezelle mannen. We drinken bier en tequila en wordt een leuke avond, vooral in een tent met live-entertainment. Twee mannen op twee piano's die op verzoek medley's spelen en grapjes tussendoor maken. Voordat ik de dag erna terug naar LA ga voor mijn vlucht naar Fiji, heb ik nog rondgewandeld in een groot park waar de bekende zoo van San Diego is. De trip naar Fiji en de 'no worries' time die ik daar beleef, bewaar ik voor de volgende keer.

Liefs uit San Diego.
Liam


ps de pc waar ik achter zit is erg traag dus de foto's volgen nog

Reacties

Reacties

Djurre

Wat kun je op reis toch een heleboel interessante mensen tegenkomen, zoald die Ewald uit Borger. In welk land ligt dat trouwens?;-) Mooi werk Bouwman!
(PS; de jongen heb ik bij Ubbo nooit gezien)

Kipachu

Klinkt leuk allemaal, helaas nog geen leue foto's. Wel tof dat je die verboden daar negeert, zo hoort het natuurlijk :).

Goedzo Liam, ik ben trots op je. En ik drink een beirtje op je mooie reis :D.

Kipa kipaaa, eiaanval :D

Ingeborg

Mamma mia, ik kan al jouw reisverhalen amper bijhouden, jij schrijft verhalen alsof je leven ervan afhangt ;). Moet van de tijd dat ik in Curaçao zat al je verhalen nog lezen, maar dat bewaar ik voor later deze week :). Veel plezier op Fiji!

Hanna

Liam van harte gefeliciteerd met je verjaardag en je geweldige wereldreis! Fiji kennen we van de verhalen van vrienden die er ontwikkelingswerk hebben gedaan in de jaren zeventig. Later heb ik dit bounty eiland aanbevolen aan Iteke die in groep 8 een landen werkstuk(je) moest maken. Ze werd helemaal fan van het eiland en nam zich voor om haar huwelijksreis hiernaartoe te laten gaan. Ook de basisschool juf leek het een mooi land. Ze kende het niet, terwijl wel veel reisde.
Liam geniet van al het moois! Veel geluk Hanna

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!