'Round the world in 150 days

San Fran: de GGB, fietsend de helling op en een Alcatraz avontuur

Hee jongelui,

graag wil ik vertellen over mijn geweldige tijd in San Francisco. De treinreis er naar toe duurde 18 uur, dus ik had ruim tijd om mijn dagboek bij te werken, mijn nieuwe Jason Bourne boek te lezen en van het uitzicht te genieten. Ik sliep ook in de trein, maar dit was een stuk comfortabeler dan bus en vliegtuig. Ik had hier tenminste wel voldoende beenruimte.

's ochtends vroeg kwam ik in San Fran aan, even inchecken in het hostel aan het water en met uitzicht op de wereldberoemde Golden Gate Bridge. Meteen de omgeving verkend en een hike gemaakt in een park vlakbij. Ze hebben twee hele grote pakken midden in San Fran vol met toffe hike routes en uitzichtpunten. Het was de eerste dinsdag van de maand en dus waren alle museums hier gratis entree. Ik ging naar ' The palace of the legion of honor'. Ze hadden speciaal een afdeling met Nederlandse kunst maar verder was ik toch niet zo in de stemming voor een museum. Dan maar opnieuw een hike doen, dit keer langs de kustlijn, onvoorstelbaar mooi, met uitzicht op de GGB en de grote oceaan. Over het strand gelopen, door de duinen..hmmm.

Ow nog even een tip: als je later gaat trouwen en je wilt mooie foto's maken...op zich is een strand met de GGB op de achtergrond een schitterend kiekje voor later, maar maak alsjeblieft niet de foto's in je mooiste jurk als het net vloed begint te worden!

Dag 2 in San Fran stond in het teken van een fietstocht. San Fran is gebouwd in de heuvels en waar je in de Ardennen of Alpen kronkelige weggetjes omhoog hebt is het hier als een trap zonder treden keihard omhoog. Geen genade. Maar ik heb de Davisadero street bedwongen, die je misschien kent uit scenes van Escape from Alcatraz of Fast and the Furious deel 1. Gevoel voor richting is een heel ander begrip als je op een kruispunt staat en twee afslagen naar beneden en twee afslagen naar omhoog hebt, terwijl het volgende kruispunt net andersom is. Snappen jullie het niog? Met al dat verkeer geeft het in elk geval wel een enorme kick om hier door heen te scheuren, of crossend over de strandboulevard, ternauwernood onhandige toeristen ontwijkend. Helemaal omhoog de identieke twin peaks op geklommen, maar inmiddels was het mistig geworden (komt vaak voor in San Fran) dus had nauwelijks een view. Downhill via de universiteit naar het Golden Gate Park gefietst. Langs de Painted Ladies, een springfoto gemaakt. Het verhaal gaat dat in de verschrikkelijke aardbeving in ik geloof 1906 alle gebouwen verwoest werden behalve deze vier stevige dames.

Op dag 3 stond ik vroeg op omdat ik mijn fiets nog kan gebruiken. De Golden Gate Bridge rijden is een zeer speciale ervaring. De brug is 2700 meter lang en vol met auto's en voetgangers ernaast. Aan de overkant heb ik opnieuw een berg beklommen, met dit keer wel een prachtig uitzicht want het was deze dag klaarhelder. De skyline was adembenemend en daar komt nog bij dat het snikheet was. De afdaling was heel steil en moest in het begin flink in de remmen knijpen maar met eenrichtingsverkeer kon ik later op volle snelheid de diepte in, door een lange tunnel, super! Weer terug over de GGB om de fiets in te leveren en twee minuten voordat mijn tijd om was, bracht ik de fiets terug.

In de middag ging ik de beroemde gevangenis Alcatraz bezoeken. Na een stevige wandeling over Fisherman's Wharf vol barretjes en toerischtische attracties kwam ik bij de juiste pier aan. Met de ferry werden we naar het eiland gebracht. De gevangenis is als een museum te bezichtigen en ik had een Nederlandse uitleg via mijn koptelefoon. Echt verschrikkelijk slecht vertaald. Je ziet hier de cellen, de kantine en de bezoekersruimte en je hoort over de verhalden van ontsnappingspogingen. De bewaarders leefden toen ook op het eiland en je kan dus ook de ruimte om de gevangenis heen zien. Dit is nu een natuurpark geworden.

Dag 4, ik voel me niet erg lekker. Lichte koorts en slapjes dus ik begin rustig aan door in de zon in het park te liggen. Later op de dag maak ik nog een lange wandeling door Japantown, Downtown en Chinatown. Ach Liam zou Liam niet zijn als hij ondanks beginnende griep er toch op uit zou gaan. Ik vind het geweldig om door zo'n grote stad te lopen tussen al die mensen en hoge gebouwen. Het is een redelijke nette en schone stad, behalve al het verkeer wat er is natuurlijk. De Chinatown in San Fran is de grootste van de wereld. En ook is naar zeggen de meest kronkelige straat van de wereld in San Fran. Met vijf achterelkaarliggende s-bochten, op een steile helling. Ik ben maar vroeg naar bed gegaan en de volgende dag voelde ik me een stuk beter. In het hostel heb ik twee meisjes ontmoet (uit Singapore en Australie) en mijn vijfde dag gaan we er samen op uit. We gaan naar een winkelcentrum vol kleine leuke japanse winkeltjes, waar de Australische een dvd over een japanse tekenfilm wil kopen. Daarna gaan we door naar Mission street, het alternatieve deel van San Fran. Veel graffite tekeningen op de muur en er leven hier veel mexicanen. Ik heb hier dan ook een heerlijke burrito met veel carne gegeten. Nu was het dan tijd om richting Los Angeles te gaan. Ik wilde dit heel graag met de auto rijden en moest er dus eentje huren. Maar helaas kon ik niet iemand vinden om de kosten mee te delen en dus werd het te duur. Zeker omdat ze hier al 20 dollar per dag extra vragen als je nog geen 25 bent, los van je rij-ervaring. Echt belachelijk bij het idee dat je al met 16 jaar een auto kan rijden hier. Dus dat was wel even een grote teleurstelling (de tweede, na het ski-debacle in Portland). Enige optie over was de bus naar LA te pakken, maar daarover vertel ik de volgende keer.

Voor nu, liefs uit prachtig mooi San Francisco!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!